آخرین بروز رسانی قیمت ها 1403/07/07 شنبه
سبد خرید

روغن شی‌باتر


نحوه استخراج شی‌باتر بسیار ساده می‌باشد. مغز هسته میوه درخت شی را جدا کرده و بعد آن رابه صورت پودر در آب می‌جوشانند تا روغن آن جدا شده و روی آب بایستد.

بعد از سرد شدن آب کره‌ی شی‌باتر که به رنگ عاج فیل است به شکل جامد در می‌آید.

معمولاً با ریشه بوروتوتو یا روغن نخل زرد می شود.

به طور گسترده ای در لوازم آرایشی به عنوان مرطوب کننده، مرهم یا لوسیون استفاده می شود. کره شیا خوراکی است و در برخی از کشورهای آفریقایی در تهیه غذا استفاده می شود.

روغن شی باتر یک روغن آجیل با ارزش بالا است که به ترتیب به عنوان روغن خوراکی، ضد میکروبی و مرطوب‌کننده در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی استفاده می‌شود. صادرات سالانه جهانی آجیل از آفریقا 350000 تن مغز با ارزش بازار تقریباً 120 میلیون دلار به کشورهای تولید کننده است.

خواص چند منظوره کره شی به شدت به خواص ترکیبی آن بستگی دارد: مقدار پراکسید، محتوای رطوبت، سطح اسید چرب آزاد و ناخالصی های نامحلول.

فن آوری های استاندارد استخراج: روش های سنتی، مکانیزه، آنزیمی و شیمیایی برای استخراج کره شی استفاده شد.

فن‌آوری‌های استخراج کنونی که بر پارامترهای استخراج مختلف برای استخراج کره شیا متکی هستند، هنوز کیفیت و کارایی مطلوب کره را به همراه ندارند.

با این حال، استفاده از آنزیم های هیدرولیز در طول استخراج آنزیمی، فرآیندهای استخراج پر زحمت، خسته کننده و پر زحمت را حذف می کند و شرایط استخراج جایگزین، انتخابی و ملایم را ایجاد می کند. 

کره شی به دلیل ارزش غذایی بالا و سطوح پایین کلسترول به خوبی روغن سفره است. به طور گسترده به صورت محلی برای درمان جذام و سایر بیماری ها استفاده می شود و کاربردهای صنعتی مختلفی دارد که شامل صابون سازی، لوازم آرایشی، روان کننده ها و رنگ ها می شود کره شی به دلیل وجود چربی جامد (استئارین) و روغن مایع (اولئین) برای استفاده به عنوان مواد خام برای روغن پخت و پز، مارگارین، لوازم آرایشی، صابون، مواد شوینده و شمع ایده آل است کره شی به طور گسترده در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و اغلب به عنوان جایگزین کره کاکائو توسط سازندگان شکلات و برای اهداف مارگارین و پخت استفاده می شود .

موسسه‌ی کره شی آمریکا اعلام کرده است ،روغن شی‌باتر ( کره شی )کاملا طبیعی است و مرطوب کننده فوق العاده با خواص درمانی استثنایی پوست است.

همچنین ادعا کرده است که کره شی در برابر پوست و سایر بیماری های مرتبط با پوست مانند خشکی پوست، بثورات پوستی، لایه برداری پوست پس از برنزه کردن، لک و چین و چروک، خارش پوست، آفتاب سوختگی، کرم موبر برای ابریشمی صاف موثر است. تراشیدن، زخم های کوچک پوست، ترک های پوستی و پوست سخت یا زبر، هوای سرد، نیش یخ زدگی، پیشگیری از کشش در دوران بارداری، نیش حشرات، سلامت پوست، خستگی عضلات، درد و تنش، حساسیت های پوستی مانند پیچک سمی یا بلوط سمی، اگزما ، درماتیت و آسیب پوست در اثر گرما  بسیار مقاوم است .

آفریقا سالانه حدود 1،760،000 تن آجیل شیا خام را از درختان وحشی خود تولید می کند.در غنا، تخمین زده می‌شود که 94 میلیون درخت آجیل شیا وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود حداقل 60000 تن آجیل در سال برای تولید تمام کره شیا  فرآوری‌شده به صورت محلی تولید کنند در Ofosu این محصول حدود 150 تن کره شیا تولید می کند که 60 درصد آن در داخل استفاده می شود و 25 درصد آن صادر می شود. بیش از 80 درصد از پوشش گیاهی چوبی در شمال غنا است .
در اقتصاد جهانی جدید، کره شیا که با نام (روغن خام) نیز شناخته می شود، به یک کالای مرکزی برای اکثر صنایع تبدیل شده است و بنابراین، علاوه بر هسته، نقش مهمی در کاهش فقر در شمال غنا ایفا می کند . بازار آجیل در غنا به خوبی تثبیت شده است و به صورت محلی و بین المللی به فروش می رسد.


افزایش تقاضا برای محصولات شی (مغز و کره) منجر به ارزیابی پیشرفته بودن این محصولات شده است. 


بررسی ها  نشان میدهد به ترتیب 332 و 98 درصد از مصرف روزانه توصیه شده برای کودکان (4 تا 8 ساله) و زنان باردار را پوشش می دهد. دانه ها حاوی سطح بالایی از چربی هستند.

استخراج چربی عمدتاً با روش‌های سنتی انجام می‌شود که شامل برشته کردن و فشار دادن مغزها، کوبیدن مایع به‌دست‌آمده با آب، جوشاندن، الک کردن و سرد کردن است.

از چربی (کره) در تهیه مواد غذایی و صنایع دارویی و آرایشی استفاده می شود. خواص بیوشیمیایی آن نشان دهنده برخی فعالیت های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. 

فرمول التیام زخم (حاوی "مواد فعال" عصاره های مختلف گیاهان معطر و عمدتاً روغن های گیاهی بسیار غیراشباع) مشاهده شده است که به طور قابل توجهی زمان بهبودی انواع زخم ها را در ساکنان خانه سالمندان کاهش می دهد، همانطور که توسط کارکنان پرستاری توضیح داده شده است.

چنین نتایجی در درمان زخم‌هایی که خیلی کند بهبود می‌یابند یا زخم‌های در حالت استاز (جایی که زخم برای دوره‌های طولانی بدون تغییر باقی می‌ماند) قابل توجه‌تر بود.

در اینجا استفاده از WHF رشد بافت گرانولاسیون سالم را تحریک می کند و منجر به بهبودی کامل، اغلب در دوره های زمانی نسبتاً کوتاه می شود.


منبع مهم چربی در مواد غذایی و لوازم آرایشی است.

اگرچه روغن شی را می توان هم به صورت محلی و هم در سطح بین المللی به بازار عرضه کرد، اما افزایش تقاضا در سراسر جهان برای محصولات صادراتی نیاز به گواهینامه آنها را دارد. مشخص کردن روغن شی یک گام به سوی توسعه سیستم گواهی آن است. 


اوگاندا مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونه‌هایی از میوه‌های شیا بین ماه‌های ژوئن تا آگوست 2007 در نواحی ، و به ترتیب به نمایندگی از مناطق شیای آچولی، لانگو، تسو و نیل غربی جمع‌آوری شد. روغن دانه توسط دستگاه سوکسله و با استفاده از حلال هگزان n-هگزان استخراج شد و از نظر رنگ، ضریب شکست، ویسکوزیته، محتوای روغن، مقدار اسید، مقدار پراکسید، ارزش صابونی‌سازی، مقدار ید آنالیز شد.
اگرچه تنوع قابل توجهی در عملکرد روغن وجود داشت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و مشخصات اسیدهای چرب هیچ تغییر معنی‌داری در مناطق شی اوگاندا نشان نداد .این واقعیت که ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی روغن شی از مناطق مختلف شی اوگاندا با سایر روغن‌های گیاهی خوراکی با ارزش قابل مقایسه است، نشان‌دهنده مناسب بودن آن به عنوان ماده خام برای محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی و دارویی است.

این ویژگی معیاری برای نظارت بر کیفیت روغن شی از اوگاندا است و می تواند برای افزایش تجارت محلی و بین المللی آن استفاده شود.


نکته : روغن شی‌باتر بسیار برای پوست و مو و روغن تراپی پوست و مو مفید فایده است .این گیاه رایحه‌ای دودی دارد و بوی آجیل می‌دهد.

روغن شی‌باتر برای انواع پوست مناسب است و به دلیل قدرت جذب بالایی که دارد  به هیچ عنوان   اثری از چربی روی پوست باقی نمی‌گذارد.

این روغن آنتی اکسیدانی بسیار قوی می‌باشد که دارای مقادیر زیادی ویتامین 
 وفیتواسترول  وآلانتوئین است.AوE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کاربرد‌های روغن شی‌باتر:

1.آنتی اکسیدان قوی
2. ضد باکتری و ضد قارچ قوی
3.ضد التهاب قوی
4. تقویت کننده کلاژن پوست
5. ترمیم کننده سریع سلول پوست
6. درمان کننده اسکار و زخم
7. درمان کننده شوره سر
8. درمان کننده شکستگی مو
9. مرطوب کننده قوی پوست  و مو
10. تسکین دهنده نیش زنبور و حشرات 
11. آنتی باکتریال قوی
12. ضد افتاب قوی
13.ضد پیری
14. رفع خطوط وجای زخم