آلوئه‌ورا گیاهی شبیه کاکتوس است که در آب و هوای گرم و خشک رشد می کند. این گیاه در مناطق نیمه گرمسیری در سراسر جهان از جمله مناطق مرزی جنوبی تگزاس، نیومکزیکو، آریزونا و کالیفرنیا کشت می شود.

از نظر تاریخی، آلوئه برای بیماری های پوستی استفاده می شده است و تصور می شد که طاسی را بهبود می بخشد و باعث بهبود زخم می شود.

آلوئه به صورت موضعی (مالی روی پوست) و خوراکی استفاده می شود. استفاده موضعی از آلوئه برای آکنه، لیکن پلان (بثورات پوستی یا دهان بسیار خارش دار)، فیبروز زیر مخاطی دهان، سندرم سوزش دهان، سوختگی ها و سمیت پوستی ناشی از تشعشع ترویج می شود. مصرف خوراکی آلوئه برای کاهش وزن، دیابت، هپاتیت و بیماری التهابی روده (گروهی از شرایط ناشی از التهاب روده که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می‌شود) ترویج می‌شود.

گیاه آلوئه‌ورا بومی مناطق گرم و خشک قاره آفریقا می‌باشد.این گیاه قابلیت پرورش در مناطق گرمسیری ایران را داراست، ایلام از جمله مناطقی است که پتانسیل بالایی برای کاشت این گیاه دارد.
سایر ترکیبات دیگر آلوئه ورا شامل قندهای گلوکز ، آمیلاز و کاتالاز ، آنزیم های اکسیداز ، سلولز و مانوز می شود .

واسیدفولیک ومواد معدنی مانند سدیمA ,B1,B2,B6,B12,E,Cآلوئه‌ورا ازویتامین‌های
 ، منیزیم ، کلسیم ، روی ، کروم ، مس سلنیوم و منیزیم به همراه چندین اسید چرب تشکیل شده است.از مهترین پلی سارید های ژل آلوئه ورا گلوکومانان است.

اگر یک ماده جادویی وجود دارد که می تواند تمام مشکلات پوست و موی شما را درمان کند، آن گیاه آلوئه ورا با برگ های سیخ دار با فواید بی شمارش خواهد بود! این گیاه به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه بی‌شمار، راه‌حلی برای تمام مشکلات مو و پوست است.

آلوئه ورا که قرن ها به دلیل خواص درمانی خود مورد استفاده قرار می گیرد، گیاهی تسکین دهنده است که برای مو و پوست سر شما بسیار مفید است.

این قدرت های شفابخش آلوئه ورا همگی نتیجه ترکیب شیمیایی آن است. دارای ویتامین های است که همگی آنتی اکسیدان هستند.

در حالی که استفاده از ژل آلوئه‌ورا برای مو رایج است،عموما مردم اطلاعات زیادی راجع به روغن آلوئه‌ورا ندارند و در ادامه توضیح خواهیم داد که استفاده از روغن آلوئه ورا برای مو فواید بی شماری دارد.
آلوئه ورا یک گیاه دارویی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتری است. مزایای آلوئه ورا می تواند شامل کاهش پلاک دندانپزشکی ، تسریع در بهبود زخم ، جلوگیری از چین و چروک و مدیریت قند خون باشد.

آلوئه ورا یا آلوئه باربادنسیس گیاهی است ضخیم و ساقه کوتاه که آب را در برگ های خود ذخیره می کند. این بیشتر برای درمان آسیب های پوستی شناخته شده است اما چندین کاربرد دیگر نیز دارد که به طور بالقوه می تواند برای سلامتی مفید باشد.

خواص و ترکیبات روغن آلوئه ورا

1. حاوی ترکیبات گیاهی سالم است

آلوئه ورا  درمان آسیب های پوستی کمک کند.
صنایع آرایشی و بهداشتی، دارویی و غذایی به طور گسترده ای از آلوئه ورا استفاده می کنند و این گیاه دارای ارزش بازار سالانه 13 میلیارد دلاری در سطح جهان است.
ژل حاوی بیشتر ترکیبات زیست فعال مفید در گیاه از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها است.

2. خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد

آنتی اکسیدان ها برای سلامتی مهم هستند. ژل آلوئه ورا حاوی آنتی اکسیدان های قوی منبع معتبر است که متعلق به خانواده بزرگی از مواد به نام پلی فنول ها است.
این پلی فنول ها همراه با چندین ترکیب دیگر در آلوئه ورا، به مهار رشد باکتری های خاصی که می توانند باعث عفونت در انسان شوند، کمک می کند.
آلوئه ورا به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضدعفونی کنندگی آن شناخته شده است. به همین دلیل است که ممکن است به بهبود زخم ها و درمان مشکلات پوستی کمک کند.

3. بهبود زخم را تسریع می کند

مردم اغلب از آلوئه ورا به عنوان یک داروی موضعی استفاده می کنند و به جای مصرف، آن را روی پوست می مالند. در واقع، سابقه طولانی استفاده از آن در درمان زخم ها و به ویژه سوختگی ها از جمله آفتاب سوختگی دارد.مطالعات نشان می دهد که این یک درمان موضعی موثر برای سوختگی های درجه یک و دو است.
همچنین به جلوگیری از قرمزی، خارش و عفونت کمک کرد.

4. پلاک دندان را کاهش می دهد

پوسیدگی دندان و بیماری های لثه از مشکلات سلامتی بسیار شایع هستند. یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از این شرایط، کاهش تجمع پلاک یا بیوفیلم‌های باکتریایی روی دندان‌ها است.
پس از 4 هفته استفاده، دهان شویه آلوئه ورا باعث کاهش پلاک، التهاب لثه و استرپتوکوک موتانس بزاق (باکتری تولید کننده پلاک) شد و آن را با کلرهگزیدین مقایسه کرد.
مطالعه دیگری در سال 2021 به این نتیجه رسید که دهانشویه آلوئه ورا یک جایگزین طبیعی موثر برای دهانشویه های فرموله شده شیمیایی است.

5- به درمان زخم های دهان کمک می کند

بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود زخم های دهان یا آفت دهان را تجربه می کنند. اینها معمولاً در زیر لب، داخل دهان تشکیل می شوند و حدود یک هفته دوام می آورند.
همچنین زمان بهبودی کوتاه تری را ارائه می دهد. ژل آلوئه ورا نه تنها بهبود زخم های دهان را تسریع می کند، بلکه درد ناشی از آن را نیز کاهش می دهد.

6. یبوست را کاهش می دهد

این بار، این لاتکس است، نه ژل، که مزایای آن را فراهم می کند. لاتکس یک باقیمانده زرد چسبنده است که درست در زیر پوست برگ وجود دارد.
ترکیب کلیدی مسئول این اثر، آلوئین یا باربالوئین نامیده می شود که دارای اثرات ملین است.

7. خواص آلوئه ورا برای مردان

مصرف آلوئه ورا به صورت خوراکی موجب تقویت قوای جنسی و افزایش اسپرم سازی می‌شود. آلوئه ورا به بهبود بیماری سوزاک نیز کمک می‌کند.

8. کاهش سطح قند خون

قبل از شروع مصرف آب آلوئه ورا، مهم است که با پزشک مشورت کنید. ممکن است باعث کاهش شدید سطح قند خون شود، به خصوص اگر دیابتی هستید یا هر بیماری دیگری که با انسولین مرتبط است دارید.

فواید روغن آلوئه‌ورا

- ضد قارچ