شاهدانه مغذی‌ترین  دانه  روی کره زمین است ،روغن دانه شاهدانه از دانه های گیاه شاهدانه استخراج می شود. استخراج از طریق پرس سرد انجام می شود، مشابه روشی که زیتون ها را به روش سرد فشرده می کنند تا روغن زیتون درست شود.

اگر چه کنف و گیاه شاهدانه (ماری جوانا) متعلق به یک خانواده گیاهی، هستند، اما آنها دو گیاه متفاوت هستند و ترکیبات متفاوتی دارند.یک بخش روانگردان درگیاه شاهدانه موجود است .این ماده شیمیایی است که به شما احساس "بالا بودن" می دهد. روغن شاهدانه منبع غنی از آنزیم نشاسته و سرشار از پروتئین ، اسیدهای چرب ، کلسیم ، فیبر ، میکروفیل و ویتامین  E  می‌باشد.

در حالی که گیاه شاهدانه دارای سطوح بالایی است (تا 28٪)، غلظت گیاه شاهدانه از 0.3٪ تجاوز نمی کند. بنابراین، محصولات مشتق شده از گیاه شاهدانه بعید است که تی اچ "بالا" ایجاد کنند و عمدتاً برای اهداف دارویی استفاده می شوند.

بسیاری از مزایای سلامتی روغن شاهدانه ناشی از محتوای بالای آن از سه اسید چرب غیراشباع چندگانه است: اسید لینولئیک، اسید آلفا-لینولنیک و اسید گاما-لینولنیک. علاوه بر این، نسبت اسیدهای چرب امگا-6 (لینولئیک اسید) به اسیدهای چرب امگا-3 (اسید آلفا-لینولنیک) 3:1 است.
کارشناسان موافقند که این نسبت اسید چرب 3:1 برای فواید سلامتی در انسان ایده آل است.

فواید سلامتی روغن شاهدانه

یک مطالعه پوستی نشان داد که مصرف خوراکی روغن دانه شاهدانه علائم درماتیت آتوپیک، که به نام اگزما نیز شناخته می شود، را بهبود می بخشد. محققان این نتایج را به اسیدهای چرب موجود در روغن دانه شاهدانه نسبت می دهند.
روغن شاهدانه برای درمان سایر بیماری های پوستی مانند کلاهک گهواره، پسوریازیس و آکنه نیز مفید است. علاوه بر این، روغن شاهدانه پوست را تقویت می کند و آن را بهتر در برابر عفونت مقاوم می کند.

فشار خون پایین

اسیدهای چرب امگا 3 فراوان در روغن شاهدانه می تواند به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون (فشار خون بالا) کمک کند. تحقیقات استفاده از مکمل های اسید چرب امگا 3 همراه با داروهای فشار خون را برای کاهش فشار خون توصیه می کند.

سلامت قلب را ارتقا می دهد

روغن شاهدانه سرشار از اسید لینولئیک است. مطالعات نشان داده اند که خوردن یک رژیم غذایی سرشار از اسید لینولئیک به طور قابل توجهی کلسترول تام ال دی ال و لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول "بد" را کاهش می دهد.
کاهش سطح کلسترول خطر ابتلا به فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

مسکن درد

خواص ضد التهابی روغن شاهدانه به کاهش درد کمک می کند. برای تسکین درد طبیعی می‌توانید روغن شاهدانه را مستقیماً روی ناحیه دردناک بمالید.

کاهش التهاب

نشان داده شده است که اسید گاما لینولئیک موجود در روغن شاهدانه التهاب را کاهش می دهد. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که گیاهان طبیعی غنی از در تسکین علائم بیماری‌های التهابی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر ، آرتریت روماتوئید و ام اس موثر هستند.

از بارداری سالم حمایت می کند

محتوای بالای اسید چرب امگا 3 روغن شاهدانه آن را به یک مکمل مفید برای زنان باردار تبدیل می کند. مطالعات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری حیاتی هستند. آنها از رشد سالم مغز و چشم کودک حمایت می کنند و همچنین ممکن است به پیشگیری از افسردگی مادر کمک کنند.

خطرات احتمالی روغن شاهدانه

اگرچه روغن شاهدانه فواید زیادی برای سلامتی دارد، مهم است که از خطرات احتمالی آن آگاه باشید.
- توانایی روغن دانه کنف در کاهش فشار خون ممکن است برای افرادی که به طور مزمن فشار خون پایین دارند، مشکلاتی ایجاد کند. فشار خون پایین (هیپوتانسیون) می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:
- استراحت طولانی مدت در رختخواب
- بارداری
از دست دادن خون قابل توجه
- داروها
- مشکلات قلبی
- مشکلات غدد درون ریز (عدم تعادل هورمونی)
- شوک سپتیک (عفونت شدید)
- واکنش آلرژیک
- افت فشار خون با واسطه عصبی (ارتباط نادرست بین قلب و مغز)
- کمبودهای تغذیه ای
- مقدار و مقدار مصرف
مقدار روغن دانه شاهدانه که مصرف می کنید به نحوه استفاده از آن و فواید سلامتی که می خواهید به دست آورید بستگی دارد. برای یک رژیم غذایی 2000 کالری، روزانه حدود 2 قاشق غذاخوری روغن توصیه می شود.

خواص روغن شاهدانه

- درمان آکنه