سیاهدانه گیاه گلدار کوچک است که زیست گاهش جنوب غربی آسیا ،جنوب اروپا ،شمال آفریقا و خاورمیانه می‌باشد.
روغن سیاه دانه یک ماده گیاهی است که از دانه سیاهدانه استخراج میشود و دارای خواص بسیاری است که تاثیر بسزای در بدن انسان دارد .

از جمله کارهایی که سیاهدانه انجام می‌دهد ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، مبارزه با سرطان ، جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک و جلوگیری از بارداری  و همچنین دارای موادی است که از سلولهای بدن در برابر آسیب محافظت می‌کند.

روغن سیاه دانه حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات زیست فعال است. ممکن است برای سلامت پوست و مو مفید باشد، به کاهش التهاب و کاهش وزن کمک کند.
روغن سیاه دانه که به دلیل خواص دارویی قوی خود شناخته شده است، یک داروی طبیعی است که مردم برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها از آن استفاده می کنند.مردم در  گذشته  از سیاهدانه به عنوان ایبوپروفن و آسپرین استفاده می‌کردند.

معمولاً از گیاه سیاه دانه برای درمان مشکلاتی مانند آسم، تب یونجه، دیابت، فشار خون بالا، اگزما، کاهش وزن و تسکین دردهای قاعدگی استفاده می‌کنند.

سیاهدانه طبع بسیار گرمی دارد و می‌توان از این دانه سیاه جادویی برای تغییر مزاج سرد به گرم استفاده کرد.از آن جایی که سیاهدانه بعد از آسیباب شدن و در معرض هوا به سرعت اکسید می‌شود بهترین حالت استفاده از آن این است که مقداری سیاهدانه را روی یک قاشق چای خوری عسل ریخته و در لحظه بجوید و نوش جان کنید . بهترین زمان مصرف ناشتا و قبل از خواب می‌باشد.

بر طرف کردن آکنه

برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن سیاه دانه می تواند برای بیماری های پوستی مانند آکنه مفید باشد. این ممکن است به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی مرتبط با روغن سیاه دانه باشد.
یک مطالعه نشان داد که استفاده از ژل موضعی ساخته شده با عصاره سیاه دانه دو بار در روز به مدت 60 روز شدت آکنه را تا 78٪ منبع قابل اعتماد کاهش می دهد.  به شکل قابل توجهی باعث بهبود در تعداد ضایعات آکنه می‌شود.

کمک به درمان پسوریازیس

مطالعات نشان می دهد که روغن سیاه دانه می تواند التهاب و سایر علائم پسوریازیس را کاهش دهد. در این بررسی ها دیده شده که روغن سیاهدانه می تواند به کاهش علائم پسوریازیس کمک کند.

بهبود زخم

روغن سیاه دانه حاوی ترکیبی به نام تیموکینون است که ممکن است رشد بافت را تحریک کند و باعث بهبود زخم شود.
مطالعات روی حیوانات نشان داده است که تیموکینون به دلیل اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی خود ممکن است به درمان سوختگی ها، برش ها و زخم های دیابتی کمک کند.

کاهش وزن

استفاده از این روغن  درتحقیقات انجام شده، نشان داد که روغن سیاه دانه باعث کاهش وزن و کاهش چربی بدن می شود.
مطالعه ای روی 45 زن مبتلا به اضافه وزن یا چاقی نشان داد که مصرف روزانه 2000 میلی گرم روغن سیاه دانه به مدت 8 هفته باعث کاهش اشتها و کاهش شاخص توده بدن، وزن بدن، دور کمر و چربی بدن می شود.

کنترل قند خون

برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن سیاه دانه می تواند برای تثبیت سطح قند خون مفید باشد.
سیاه دانه می تواند به بهبود نشانگرهای متعدد کنترل قند خون، از جمله سطح انسولین و سطح قند خون در طول روزه داری و بعد از غذا کمک کند.

کاهش علائم اگزما

چندین مطالعه نشان داده اند که روغن سیاه دانه می تواند علائم اگزما را کاهش دهد، یک بیماری پوستی که با خشکی و خارش پوست مشخص می شود.
روغن سیاه دانه به اندازه کرم بتامتازون ، نوعی کورتیکواستروئید ، در کاهش شدت اگزمای دست و اگزمای دست زمانی که به صورت موضعی دو بار در روز به مدت 4 هفته استفاده شود، موثر است.
تجویز خوراکی و موضعی تیموکینون، ترکیبی که در روغن سیاه دانه یافت می‌شود، التهاب را کاهش داد و علائم اگزما را بهبود بخشید.

پیشگیری از سندرم متابولیک

روغن سیاه دانه می تواند به پیشگیری از سندرم متابولیک کمک کند.
با این حال، به یاد داشته باشید که یک رژیم غذایی کامل و یک سبک زندگی فعال بهترین پیشگیری از سندرم متابولیک است. مکمل هایی مانند روغن سیاه دانه به عنوان مکملی برای یک سبک زندگی سالم بهترین عملکرد را دارند.روغن سیاه دانه یک ماده گیاهی قدرتمند است که با انواع فواید سلامتی و زیبایی همراه است.

همچنین همه کاره، مقرون به صرفه است و به طور گسترده در اکثر داروخانه ها و فروشگاه های بهداشتی در دسترس است، و آن را به یک ماده عالی برای آماده کردن تبدیل می کند.

کمک به سلامت مو

به لطف خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی آن، روغن سیاه دانه اغلب به محصولات مراقبت از مو، از جمله ماسک ها و شامپوهای مو اضافه می شود.
اگرچه بسیاری از این محصولات ادعا می کنند که درخشندگی، استحکام، حجم و بافت مو را بهبود می بخشند، تحقیقات بسیار کمی در مورد فواید روغن سیاه دانه برای سلامت مو وجود دارد.
می تواند به درمان ویتیلیگو کمک کند
برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن سیاه دانه می تواند برای درمان ویتیلیگو، اختلالی که باعث از بین رفتن رنگدانه های پوست می شود، مفید باشد.
 مطالعه بر روی 33 نفر از افراد مبتلا به ویتیلیگو نشان داد که استفاده از یک کرم ساخته شده از روغن سیاه دانه روی پوست دو بار در روز باعث بهبود رنگدانه در دست ها، صورت و ناحیه تناسلی پس از 6 ماه می شود.
محققان پیشنهاد می کنند که فواید روغن سیاه دانه ممکن است به دلیل توانایی آن در پخش ملانین در پوست باشد. ملانین نوعی رنگدانه طبیعی است که در مو، پوست و چشم شما یافت می شود.

کاهش التهاب

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی قوی است.
این می تواند جنبه های مختلف سلامتی را به همراه داشته باشد، التهاب می تواند در ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد.

خواص  روغن سیاهدانه

- درمان سردرد