مصطکی بومی مناطق مدیترانه‌ای می‌باشد در  آفریقای شمالی و در برخی از جزایر یونان که به نام جزایر مصطکی معروف هستند یافت می‌شود.
اهالی جزایر مصطکی از میوه این درخت روغنی خوراکی می‌گیرند که خاصیت  قابض دارد و به جای روغن زیتون در خوراکشان مصرف می‌کنند، حاصل عمده این درختان رزینی که از شاخه و چوب و ساقه‌های این درخت در اثر شکافی که وارد می‌کنند، گرفته می‌شود و به ماستیک (مصطکی) معروف است.
خواص اسانس مصطکی برای سلامتی را می توان به خواص آن به عنوان ضد سرطان، ضد باکتری، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، قابض، گردش خون، دافع و معده نسبت داد.

انواع مصطکی

1. مصطکی ایرانی
2.مصطکی یونانی
که نوع یونانی آن مرغوبترین نوع مصطکی است.
مصطکی یونانی: «مصطكى»، صمغ زردرنگى که از شاخه‌ها و ساقه‌هاى این درختچه‌ خارج می شوند و بومیان جهت استخراج بیشتر روی ساقه ‌ها و شاخه ‌ها خراش ایجاد می‌کنند .درخت مصطکی، درختچه‌اى است با برگ‌هاى تقریباً هميشه‌سبز كه بوى صمغ مصطكى از تمامى اندام گياه استشمام مى‌شود. ميوه درخت مصطکی کروى و كوچک و قرمزرنگ است كه پس از رسيدن سياه مى‌شود. در ماه‌هاى گرم سال قطرات كوچكى خودبه‌خود از ساقه و شاخه‌هاى اين درخت به خارج ترشح مى‌شود که مصطکی نام دارد و پس از مدت كوتاهى در مجاورت هوا سفت می‌شود. هنگامی‌که در دهان جويده شود نرم شده و طعم معطرى احساس مى‌شود. امروزه، نوع قلابی مصطکی به‌وفور در بازار یافت می‌شود.
یکی از راههای تشخیص مصطکی یونانی از مصطکی ایرانی  این است گه دانه‌های مصطکی یونانی هم درشت‌تر و هم شفاف‌تر از مصطکی ایرانی است.

مزایای مصطکی

ضد سرطان

تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که عامل ضد سرطانی مصطکی تأثیر قوی‌تری دارد. مطالعه ای در سال 2009 به توانایی اسانس مصطکی برای مبارزه با سلول های سرطانی ریه پرداخت و حتی به این نتیجه رسید که روغن مصطکی می تواند رشد تومور را مهار کند. اسانس مصطکی همچنین می تواند به طور بالقوه یک پیشگیری کننده و کمک بالقوه در یک پروتکل سلامتی برای پیشگیری از سرطان پروستات حساس به آندروژن باشد. همچنین شواهد قوی از مطالعه ای در سال 2011 وجود داشت که نشان می داد مصطکی یک پاک کننده رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان قابل دوام است.

آنتی باکتریال

اسانس مصطکی برای سیستم تنفسی نیز فوق العاده است. این یک اثر ضد میکروبی در هوا دارد که هنگام برخورد با هر گونه مشکل تنفسی بسیار مورد نیاز است. می توان از آن برای برونشیت و همچنین سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کرد.

ضد التهاب

روغن مصطکی فواید تسکین درد فوق العاده ای دارد. محتوای بالای مونترپن دارای اثر ضد درد و ضد التهابی است.

ضد عفونی کننده

یک مطالعه نشان داده است که روغن مصطکی می تواند پلاک باکتریایی دهان را تقریباً به نصف کاهش دهد، در حالی که مطالعه دیگری ادعا می کند که  روغن مصطکی می تواند با از بین بردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری که علاوه بر گاستریت و اثنی عشر باعث زخم معده می شود، زخم معده را التیام بخشد. عطر چوبی تازه مصطکی وقتی به عنوان غرغره یا دهان شویه استفاده می شود، خوشبو کننده عالی تنفس است. یک مطالعه در سال 1985 توسط دانشگاه تسالونیکی و دانشگاه میکای نشان داد که مصطکی می تواند پلاک باکتریایی در دهان را تا 41.5 درصد کاهش دهد.

قابض

روغن ضروری مصطکی در محصولات مراقبت از پوست برای درمان جای جوش، بریدگی، زخم و کرم حلقوی و همچنین ترکیبی برای پوست های بسیار چرب استفاده می شود.

گردش خون

اسانس مصطکی به عنوان یک ضد احتقان لنفاوی و گردش خون شناخته شده است. به دلیل خاصیت منقبض کننده عروق، ماستیک برای کمک به عنکبوت و وریدهای واریسی شناخته شده است.

دافع

شاید منحصر به اسانس ماستیک، در مطالعه ای که در سال گذشته انجام شد و در مجله بین المللی محصولات و محصولات صنعتی در در دسترس است، اسانس درخت مصطکی اثر دافعی در برابر سه آفت اصلی دارد که شناخته شده اند. برای ایجاد یک اثر مخرب بر روی ماکارونی، در هنگام ذخیره سازی، که ماندگاری دو تا سه سال دارد. بر اساس این بررسی، سالانه حدود 13.6 میلیون تن ماکارونی تولید می شود که ایتالیا به عنوان تولید کننده اصلی ماکارونی است. بنابراین، صرفاً از منظر اقتصادی، این امر به ویژه برای ایتالیا بسیار مفید است، زیرا اسانس درخت مصطکی می تواند به صرفه جویی در حدود 4.6 میلیون یورو در این کشور کمک کند.

معده

مصطکی رفیق شکم شماست! همان مطالعه سال 2012 که نشان داد آدامس و روغن مصطکی بر ضد بوی دهان و پلاک دندان اثر می‌گذارد، همچنین نشان داد که می‌تواند در برابر قارچ‌ها و باکتری‌هایی که باعث زخم معده می‌شوند، عمل کند. همچنین نشان داده شد که علائم بیماری های خود ایمنی مانند بیماری کرون را بهبود می بخشد.

خواص روغن مصطکی

- درمان گرفتگی گوش